Aktualności

Finansista dobry dla klienta

Coraz częściej zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważna jest odpowiednia osoba, która wprowadzi nas przez świat finansów i pomoże wybrać odpowiedni produkt bankowy. Oto czym kierować się przy wyborze eksperta finansowego lub doradcy bankowego.

Po kredyt chodzi się do banku, który znamy, a bank gdzie wpływa nasza pensja jest dla nas najlepszy – to typowe myślenie konsumentów. Czy jednak wiemy, że podejście banków do klientów zmieniło się i to bardzo? Obecnie większość z nich ceni sobie bardziej nowych klientów niż tych, których już ma. To podobnie jak w sieciach komórkowych i innych branżach. Wszędzie liczy się nowa sprzedaż. 

Dlatego coraz częściej ludzie przekonują się, że niezależny specjalista finansowy znający wiele ofert, może więcej dla nas wynegocjować, niż nasz znajomy doradca w banku. To oczywiście nie jest złotą zasadą, uwzględnia jednak trendy, w jakich podąża rynek finansowy. M.in. też ten, że coraz mniej doświadczonych specjalistów w swoim zawodzie pracuje w bankach, a więcej zasila szeregi pracy w pośrednictwie finansowym. 

Z mojego doświadczenia wynika, że większość klientów oczekuje ode mnie, czyli od każdego doradcy finansowego po pierwsze – uczciwości i zachowań etycznych. To priorytet. Trudno wyobrazić sobie, aby w tak wrażliwym temacie jak finanse osobiste, ktoś mógł zachować się w stosunku do nas nieuczciwie, a jednak takie przypadku zdarzają się. Oto przykład - bank przydzielił mi nowego, dedykowanego doradcę bankowego, który próbował przekonać mnie, że droższy produkt  jest dla mnie korzystniejszy niż ten, który posiadam. Mimo, że miał świadomość moich możliwości sprawdzenia tego co mówił, lub mojej wiedzy, był skoncentrowany bardziej na zysku, niż zabezpieczaniu interesów klienta. Zmieniłam doradcę. To pokazuje, że wciąż całkiem sporo jest jeszcze w naszej branży ludzi, dla których cel sprzedaży jest ważniejszy niż sytuacja klienta – wciskają im produkty niepotrzebne. Zawsze należy piętnować jednostki nieuczciwe i nieetyczne, bo szkodzą klientom, ale również samym doradcom. 

W poszukiwaniu dobrego doradcy warto zaufać znajomym, którzy polecą nam kogoś kto się sprawdził. Po części należy oprzeć się na opiniach w internecie. Podstawowym kryterium jest staż pracy - jeśli bowiem ktoś pracuje nie rok, dwa, a dziesięć, dwadzieścia to zyskujemy wiedzę, że jest profesjonalny i większe prawdopodobieństwo prawdziwej opinii. 

Po drugie – dyspozycja. 

Czyli czas dla klientów. Oni oczekują odbierania telefonów, szybkości sporządzenia oferty, chęci odpowiadania na kolejne i kolejne pytania. Jeśli jako klient mam z doradcą od początku dobry kontakt, jest sprawny, szanuje mój czas, traktuje mnie i moje finanse poważnie, to wiem, że jestem u dobrego doradcy. Nie ma nic gorszego jak trafić pod skrzydła kogoś kto oddzwania po tygodniu, czy trafić pod opiekę zastępców, przeciągających wszystko przez długie tygodnie. 

Po trzecie - współpraca, empatia, dyskrecja 

Chodzi o dobrą współpracę od początku do końca. Zrozumienie potrzeb i oczekiwań, porozumiewanie się w sposób zrozumiały. To w jakim języku do nas mówi dobry doradca świadczy o jego zaangażowaniu i odpowiedzialności. Bo dobry pośrednik powinien być jak przyjaciel rodziny. Doradca po prostu powinien dobrze zbadać potrzeby klienta i szybko znaleźć rozwiązania dla niego najlepsze. Uwaga – ostatecznie jednak to nie doradca powinien decydować o wyborze produktu, tylko klient. To bardzo ważna wskazówka. 

Po czwarte - perfekcjonizm i profesjonalizm.

To szczególnie ważne kiedy myślimy o zaciągnięciu długoterminowych zobowiązań, np. kredytu hipotecznego. Osoba, która nas przeprowadzi przez proces, musi znać się na prawie, dokumentacji, konsekwencjach finansowych podpisu pod umową kredytową. To sprawi, że będziemy mogli spać spokojnie, a nie martwić się tym, że coś nas zaskoczy, a nie wywiązując się ze zobowiązań stracimy czas i pieniądze. Oczywiście, w przypadku innych produktów finansowych równie ważne jest byśmy czuli, że osoba pracująca dla nas jest profesjonalistą, a nie kimś przypadkowym. Doradcy, którzy od początku kładą nacisk na długofalową współpracę i komunikują to klientom, na pewno będą bardziej godni naszej uwagi. 

Trzeba pamiętać  jeszcze o jednej ważnej różnicy w wyborze doradcy – czy będzie to urzędnik bankowy, czy pośrednik finansowy. Oto różnice:

- pośrednikowi zależy na tym, abyśmy dostali w banku kredyt czy inny produkt, niezależnie od marki banku – dostaje wynagrodzenie za sukces, więc jest duże prawdopodobieństwo, że poszuka dla nas najlepszego rozwiązania.  

- doradca bankowy dostaje wynagrodzenie za obsługę i sukces, więc zawsze będzie chciał sprzedać produkt swego banku. 

Pamiętaj:

· dobry doradca utrzymuje kontakt z klientem i jest dyspozycyjny, mówi zrozumiałym językiem. 

· pracuje długo w branży finansowej i posiada wiedzę oraz doświadczenie

· nie wstydzi się opinii o swej pracy w internecie i wśród dotychczasowych klientów.

 

 

 

Brak Komentarzy, Bądź pierwszy!